duminică, 13 iunie 2010

Cersetorii romani se imbogatesc la Viena



Mi-a luat ceva timp, pana sa ma hotarasc sa scriu despre o intamplare care m-a facut sa intru in pamant de rusine. Am avut norocul sa-mi petrec o saptamana de concediu in Austria. O tara pe care o iubesc din tot sufletul. Acolo am impresia ca sunt cu adevarat acasa, mai ales ca am prieteni romani stabiliti acolo. Prieteni care fac cinste tarii noastre, pentru ca muncesc legal si isi vad de treaba, In comunitatea lor sunt foarte apreciati, iar asta ii face, cel putin pe vecinii si cunoscutii lor, sa aiba o parere buna despre Romania. Mai mult decat atat, in Austria (a nu se intelege ca vreau sa ma laud ca am vazut si eu o tara straina), cultura civica si respectarea legilor a intrat demult in reflexul populatiei, iar strainii (asa ca mine) aproape ca se simt obligati sa fie civilizati.
Cu toate acestea, in timp ce incercam sa profit de acele cateva zile de concediu, pe taram austriac, am avut parte de o intamplare care mi-a lasat un gust, nu amar, nu acru, ci amadoua la un loc si mai mult decat atat. Dupa ce am bantuit prin Viena, pe unde imi aduceam eu aminte ca ar fi ceva interesant de vizitat, inclusiv(altfel nu se putea) prin sutele de magazine, care (acum aberez, clar) ma chemau, chiar in romaneste, sa nu cumva sa nu inteleg, sa le calc pragul. De cate ori ieseam dintr-un astfel de loc, trebuia sa ajung la masina, parcata REGULAMNETAR, cu tichet la vedere, pe o strada laturalnica, unde depozitam toate porcariile pe care aruncam banii, de parca as fi fost fiica vreunui mare bogatan, sau vreo pitzi intretinuta de vreun mare bancher. Ei nu era chiar asa, dar sunt roman(ca) si nu ma pot abtine. In fine, am deviat de la subiect (trebuia sa ma laud cuiva). Ma aflam, asadar, la o terasa din centrul Vienei, unde savuram o cafea. Nu au trecut cinci minute (de fericire ca nu am prin preajma vreun roman care sa ma faca de cacao cu maioneza) si apare o femeie... Asta din poza, ca nu m-am putut abtine sa nu o pozez, desi a fugit mancand pamantul cand a vazut aparatul.
In timp ce incercam sa port o discutie inteligenta, culmea, in engleza (sa nu va imaginati ca am vorbit prea mult :)) Aveam la mine doar cuvintele care sa ma faca sa nu par roman(ca), nimic mai mult), apare babaciunea si incepe: "Bitte geben Sie mir ein paar Pfennig!", adica ceva de genul: "va rog dati-mi si mie un banut!" (sper ca am scris si tradus corect). Culmea, austriecii sau ce-or mai fi fost pe acolo, ii dadeau femeii cate 2-3 euro!!!!
Nu mi-a venit sa cred! M-am uitat insistent la baba. Ea a inteles ca vreau sa-i dau ceva si a venit la masa cu aceeasi expresie, de mai sus, pe care nu cred ca stia s-o traduca. In fine se milogeste de mine. EU... imi vine in minte s-o iau la suturi dar... eram civilizata, nu puteam. Asa ca o intreb plina de "compasiune":
De unde esti, babo? si zambesc, prefacandu-ma ca imi caut prin portofel.
Femeia imi raspunde stanjenita:
Din Romania!
Am crezut ca mor pe loc. O intreb mai departe... deja imi venea s-o strang de gat:
Si ce faci aici?, ma chinui eu sa indrug...
Cersesc, mama!, imi raspunde ea cu o nonsalanta care m-a lasat interzisa.
Bine si acum ce vrei, sa iti dau eu bani?
Daca vrei...am crezut ca esti nemtoaica, de aia am venit la tine, zice babaciunea, crezand ca ma flateaza.
Nu iti dau, o cert eu. Cati mai sunteti? De ce ne faceti si aici de ras? Chiar nu aveti ce sa mancati acasa? De aia ne dau toti suturi in fund, din cauza celor ca voi, incerc eu s-o conving ca nu e corect ce face ea.
Femeia se uita la mine si imi zice:
Bine, daca nu imi dai, nu ma mai tine de vorba, ca ma duc in alta parte!
Si a plecat..la alta masa, unde a mai primit 3 euro.
Eram paralizata. Nu puteam scoate niciun cuvant, cu atat mai mult nu am reusit sa fac alt gest decat sa fac o poza. La vederea aparatului femeia a fugit, mai sprintena ca un roib. Cateva zile nu mi-am revenit, chiar daca Romania e plina de cersetori si asta vad la fiecare colt de strada. Ii stim cu totii..isi trimit copiii pe strada sau se prefac orbi, ciungi...
Le-am povestit prietenilor mei intamplarea. Ei mi-au zis ca deja asta nu mai e o noutate. Din ce in ce mai multi cersetori romani vin in Austria sa se imbogateasca, pe obrazul nostru. Ei au prins o "romanca" in casa...
Mai mult, prietenii mei mi-au mai povestit o intamplare. Aflasem de la stiri, ca intr-un orasel, aproape de Viena au fost prinsi niste "romani" cu portbagajul prin de mezeluri. Ei bine, amicii mei colaboreaza cu politia locala. Spre rusinea lor au fost chemati la circa, in seara in care au fost prinsi "conationalii" nostri. Hotii au spus politistilor ca au furat mancare pentru ca in Romania nu au ce manca. Sa fie mai convingatoare, una dintre femeile din "gasca" s-a prefacut ca ii este rau. Degeaba au incercat amicii mei sa le explice autoritatilor ca este doar o prefacatorie si ca merita pedepsiti, ca nu sunt toti romanii ca specimenele respective. Politia a chemat ambulanta si i s-a facut un consult lesinatei. Medicii i-au dat cateva pastile si femeia si-a revenit. Restul povestii este deja postata pe toate site-urile de stiri. data viitoare o sa plec in concediu pe Marte... Poate acolo nu sunt cersetori romani, deghizati in martieni :)

Niciun comentariu: