luni, 17 iunie 2013

103 ANI DE LA PRIMUL ZBOR DIN ISTORIA AVIAŢIEI ROMÂNE

Aurel Vlaicu a zburat, pentru prima data, pe Dealul Cotrocenilor, cu avionul proiectat chiar de el, Vlaicu 1, aminteste Ministerul Apararii Nationale pe pagina oficiala de Facebook. Era primul „avion naţional” – avion realizat de un român pe pământul României. După mai multe încercări nereuşite, în după-amiaza zilei de 17 iunie 1910, în urma unui rulaj de câţiva metri, avionul Vlaicu 1, pilotat de creatorul său, a decolat şi a zburat circa 50 de metri la o înălţime de 3-4 metri, după care a aterizat uşor. 

sursa foto: pagina oficiala de Facebook a MApN

Visul lui Vlaicu se împlinise, aparatul imaginat de el zburase. Prin această realizare aeronautică, România a devenit a treia ţară din lume, după Statele Unite ale Americii şi Franţa, pe teritoriul căreia s-a zburat cu un aparat original, inventat, construit şi pilotat de un fiu al ţării respective. Vlaicu a murit în 1913, dar în mintea românilor trăieşte şi în prezent. 
Un soldat român care a supravieţuit Primului Război Mondial îşi amintea că, împreună cu camarazii, se uita pe cer şi, când trecea un avion, spunea: "Uite-l pe Vlaicu!".

Cine a fost Aurel Vlaicu
Potrivit revistei HistoriaAurel Vlaicu s-a nascut la 6/19 noiembrie 1882, în satul Binţinţi, comuna Geoagiu, judeţul Hunedoara, în apropiere de Orăştie. După absolvirea claselor primare la şcoala din localitatea natală, a continuat studiile gimnaziale la Colegiul Reformat al Liceului Calvin din Orăştie (unde predarea se făcea în limba maghiară) şi a terminat studiile preuniversitare la Liceul German din Sibiu (cu predare în limba germană), unde a susţinut şi examenul de bacalaureat, în toamna anului 1902.
Cu toate că dispunea de posibilităţi materiale foarte modeste, Aurel Vlaicu a dorit nespus să-şi continue studiile pentru a se perfecţiona în domeniul construirii aparatelor de zburat. După ce a studiat două semestre la Universitatea din Budapesta, văzând că aici nu sunt condiţii pentru realizarea visului său – o maşină zburătoare –, s-a înscris în toamna anului 1903 la Ludwig Maximilians Universität din München, pe care a absolvit-o în anul 1907, obţinând diploma de inginer.
Din perioada petrecută la München sunt mai multe relatări referitoare la realizarea de către Vlaicu a unui model zburător, care a impresionat pe profesorii Şcolii Politehnice Regale Bavareze şi care ar fi fost reţinut pentru îmbogăţirea patrimoniului universităţii. A urmat efectuarea stagiului militar într-o unitate de marină austro-ungară din portul Pola şi apoi, angajarea sa, cu sprijinul prietenului şi fostului său coleg de facultate, inginerul Oskar Orsinus, nepot al fabricantului de automobile Oppel, la fabrica acestuia din oraşul Rüsselsheim.

Niciun comentariu: